miercuri, 29 august 2012

Harz- un loc pentru inima mea



La mijloc e un nevinovat simplu joc de cuvinte: Harz este un munte aflat cam la 200 km de Berlin. Herz in germana inseamna inima. E vorba in schimb de o singura litera schimbata. Nu am spus in mod intentionat un loc in inima mea. Trebuie sa mai curga multa apa pe Spree (raul care trece prin Berlin) ca sa se intample asa ceva si nu cred ca voi apuca sa prind radacini aici ca sa imi apropii atat de mult acest munte. Dar pentru weekendul ce tocmai s-a incheiat nu cred ca puteam sa gasim o destinatie mai potrivita.

Am insistat oarecum sa mergem acolo, caci zilele sunt inca frumoase si lungi-numai bune pentru explorat si pentru largit orizonturi. In plus promitea ceva mai mult munte decat Saechsische Schweiz.
Are si un varf- Brocken de 1100 m ce ne-a luat imediat ochii, si cum ne-am trezit cu o harta in mana, am si analizat cum putem inchega o tura de alergat ca sa ajungem acolo.
Sa ajungem altfel decat cu mocanita asta, ce e un simbol al Harzului
Mergem din nou la marele magazin demunte si ne luam harta si carte cu topourile. De data asta cu harta nu am mai nimerit-o foarte bine. Intre doua harti de la Kompass (scara de 1:50.000) si mai multe harti mici (scara 1:35.000 sau chiar 1:25.000) de la Public Press, pe care trebuia sa le combinam in fel si chip, am ales prima varianta care nu este neaparat cea mai fericita. Desi acopera o zona mult mai mare, nu sunt foarte practice de luat la alergat si nu sunt nici plastifiate, asa ca nu vor avea viata prea lunga in mainile noastre.

Oferta de carti pentru catarat nu e foarte vasta. Nu sunt decat 2 volume Ostharz si Westharz insa cea mai mare parte a stancilor sunt de granit si asta mi se pare o experienta interesanta caci in Romania nu prea ai ocazia sa cateri pe granit.

Plecarile matinale sunt demult amintire. Cum nu mai e nicio ora de intalnire care sa ne motiveze sa fim gata la timp, amanam si amanam alarma de la ceas, prelungim masa de dimineata, conducem la consum pe autostrada, de regula in plasa unui tir ce merge cu maxim 100 km/h, si ajungem tarziu la destinatie. Dar nu-i nimic pentru o tura de alergat nu iti trebuie chiar o zi intreaga.

Ne parcam masina intr-un orasel mai maricel-numit Wernigerode, desfacem cearsaful de harta si incercam sa ne dam seama de unde sa prindem un drum/o poteca spre varf. Ne dumirim noi putin, ne punem pe alergat printre case, ne intoarcem, gasim un drum de pamant si in final indicatoare. Din indicator in indicator ajungem la gara unei mocanite ce ajungea pe ocolite pana pe varf (Steinerne Renne Bf). Tot aici (fara legatura cu mocanita) in vremurile gri ale istoriei nemtilor a fost si un lagar de concentrare, iar strada asfaltata ce merge spre oras, se numeste acum “Strada libertatii”.

Sincronizarea este aproape perfecta caci cum ne invarteam noi pe acolo, se aude una bucata suierat si aburi grosi ii urmeaza semn ca ne vom intalni curand si cu trenuletul ce vine, trece si se duce. Fiecare pe drumul lui. El pe sine, delectandu-si calatorii cu natura vazuta pe fereastra, noi pe drumul nostru, cautand poteci si marcaje care sa ne poarte peste varf. Gasim in curand un marcaj nou pentru noi, triunghi alb cu punct rosu in centru si un indicator lamuritor: 12 km pana sus. Deci o sa avem ceva de alergat azi caci dus-intors, sa se tot stranga 25 de km.

Inceputul este promitator pe o serie de drumuri forestiere, apoi drumege pietroase ce se transforma in final intr-o frumoasa poteca prin padure. Daca m-ar fi legat cineva la ochi si m-ar fi teleportat aici, as fi zis ca suntem la noi in Retezat, in drumul spre Pietrele, sau intre Pietrele si Gentiana. Poteca de pamant, stanci pe poteca, apa tumultuoasa in dreapta, un peisaj bine cunoscut. Doar ca in locul cabanei Pietrele, pe malul opus paraului apare o alta cabana, mult mai mare, cu parcare in spate si drum auto asfaltat- Steinerne Renne Gasthaus.

Aici ne adapostim pentru cateva clipe de ploaia ce se tot tinea scai de noi si dupa ce norii se scutura bine de tot si sa hotarasc sa se evapore lasand loc soarelui, ne punem si noi pe alergat in continuare la deal, de data asta pe un drum forestier relativ anost.
Drumul nu e foarte interactiv, dar macar vremea s-a imbunat
Fiecare intersectie este bine indicata cu toate posibilitatile de continuare a traseului, marcaje si distante. Am spus distante si nu timpi, deoarece nu se ofera nicio aproximare orara a traseului ci doar distanta bruta. Ramane ca fiecare sa calculeze cu harta in mana cam cat e de urcat si cam cat va dura traseul.

Printr-o aliniere incredibila a astrelor, sau intr-un puseu de inspiratie, cine mai stie, prindem la deal doar poteci frumoase pe care suntem aproape singuri. 
Ne intalnim doar cu baietii astia cu MTB-urile
Strabatem paduri de conifere cu pini inalti si trunchiuri golase ale caror siluete apar si dispar din ceata gri si umeda stransa in cate un colt de padure.


Ne ridicam suficient de mult ca sa avem campia la picioare. Nimerim in mijlocul tufelor de afine din care ne infruptam fara drept de apel, pana la refuz.

joi, 23 august 2012

Spre Marea Baltica pe bicicleta



Un weekend varatic mult trambitat la radio si propagat din vorba in vorba. Gradele din termometru cresc pe masura ce stirea prinde la public. Parca fiecare mai adauga unul,      intruchipand in ele vara mult-dorita.
Asadar nu este nicio mirare ca aceasta vreme frumoasa a mobilizat jumatate din populatia Berlinului care se revarsa pe cele 2 autostrazi spre mare. Parcarile de pe autostrada pline, rochii si fuste vaporoase, palarii cu boruri largi.
Deci va fi provocator sa gasim un loc la mare doar pentru noi, sau cat mai petru noi.  Ruta imaginata avea ca punct central de interes peninsula Fischland-Darss-Zingst si parcul natural Vorpommersche Boddenlandschaft.

Acolo auzisem ca nu se poate pur si simplu sa te dai jos din masina si sa mergi la plaja si mai sunt ceva locuri mai departate de drum si civilizatie si facem planul astfel incat sa ajungem pe seara acolo.
Plaja pe care am gasit-o pentru innoptat avea orientare catre apus
Plecam dintr-un satuc mic (Velgast), aflat in plin peisaj agricol cu lanuri de porumb inca verde si cu lanuri de grau ce abia acum este secerat.
Una din bisericile din satele prin care trecem-oamenii folosesc intens acest stil de a construi "la rosu" si nu pot sa imi spun ca imi displace

vineri, 17 august 2012

Prima incursiune in Sächsische Schweiz (Elvetia Saxona)



In sfarsit o postare care are legatura cu muntele, sau cu titlul blogului. Dupa o luna si jumatate, s-au aliniat planetele si am ajuns si noi la ceva ce seamana a munte: Sächsische Schweiz (Elvetia Saxona).

Nu stiu daca ati vazut vre-un fimulet pe net despre cataratul in zona (probabil asta e cea mai promovata activitate datorita locatiei foarte estetice), exista cateva, cu niste oameni nebuni (cehi si nemti) ce se catara in epoca asta moderna plina de tot felul de dispozitive de siguranta, folosind ca asigurari niste noduri de cordelina fixate prin fisuri de regula orizontale. Si nu fac asta doar pentru ca vor sa experimenteze senzatii tari sau pentru ca sunt vreo secta traditionalista, dar asa sunt regulile acolo. 

Zona se gaseste undeva la granita intre Germania si Cehia (nu are nicio legatura cu Elvetia) si ne-am documentat despre ea putin inca din Romania. Recunosc ca mi-a parut foarte estetica pentru alergat si bicicleta, dar cataratul l-am scos clar din discutie. Imi imaginam eu un traseu de alpinism de 3-4 lungimi de coarda, doar cu regruparile amenajate, in care nu ai voie decat cu noduri si fara magneziu...Am zis, no way, asta nu-i de mine. Am mai rascolit si pe SummitPost si spuneau acolo oamenii ca si daca nodul tau ar fi bine pus, avand in vedere ca stanca e foarte moale, tot n-ar tine o cadere...Foarte incurajator! Radu insa e mult mai optimist si merge pe principiul ca nu e dracu' chiar asa de negru si dupa ce imi reinoculeaza pasiunea cataratului cu cateva iesiri la escalada pe langa Berlin, negativismul mi se mai inmoaie.

De data asta ne facem temele (nu ca la canoe sau la bicicleta) si ne luam dintr-un magazin de munte enorm, harta, carte cu topo-urile si un arsenal de cordeline de diverse diametre.

Harta:

Dupa mai multe deliberari a trebuit sa ne hotarm intre o harta de la Kompass (aparent ceva mai profi) si una de la Publicpress (ceva mai ieftina) Ambele erau plastifiate cu scara de 1:25.000 si acopereau intreaga zona ce ne interesa intr-un format asemanator.

Carti:

La capitolul documentatie, oferta este variata. Cea mai completa o reprezinta o colectie de 6 volume, in care sunt prezentate detaliat toate zonele.
Noi ne-am oprit asupra unei carti scrise de Jürgen Schmeißer- Topoführer Sächsische Schweiz, in 3 volume, din care am luat momentan doar volumul 2.

Asigurarile (le puteti observa direct pe Radu)

miercuri, 8 august 2012

Cu caiacul pe Havel




"The cure for anything is salt water -- sweat, tears, or the sea. -- Isak Dinesen"

Dedic acest jurnal in primul rand Pinguinilor, in amintirea turelor din Delta si in al doilea rand Oamenilor Muntilor, pentru ca nu credeam ca o sa ajungem sa ne dam cu caiacul.

Imaginea turei: cu caiacul pe langa castelele din Postdam

miercuri, 1 august 2012

Prin imprejurimile Berlinului



In asteptarea unui weekend cu vreme buna in care sa mergem spre mare, ne facem in continuare de lucru pe langa Berlin. Cum imprejurimile sunt inca noi, avem ce explora si putem pleca inca de acasa, pe bicicleta, cam unde vedem cu ochii. Aveam si de data asta un plan- o parte din Havel Radweg. Havel Radweg este una bucata ruta ciclabila ce incepe de la izvoarele raului Havel si merge, cale de 371 km, pe malul raului, pana cand acesta se varsa in Elba.

Dar, desi nu era in plan, dimineata incepe cu ploaie, asa ca amanam plecarea, motaind sau uitandu-ne la JO.
Plecam tarziu, echipati sumar as putea spune- bicicletele si cate o borseta de fiecare cu geaca si un aparat de fotografiat. Vrem sa fim fast and light desi oricat calculam imi dadea cu minus telul nostru de a ajung in Brandenburg (an der Havel)- cam 80 de km dus, 80 intors.

Drumul pana in Postdam il stiam caci il facusem intr-o seara...
Cum nu aveam un tel anume (pentru ca fiecare din noi stiam in capul nostru ca nu o sa ajungem in Brandenburg an der Havel) ne invartim putin prin Postdam, ajungem la oficiul de informare turistica si Radu ia una bucata harta cu toate rutele ciclabile din zona Brandenburg (foarte utila de altfel, pentru ca asa ne vom putea mai usor planifica ture cicloturistice in circuit) si apoi mergem tinta la Schloss  Sanssouci (piesa de rezistenta a orasului, inclus in Patrimoniul Unesco, resedinta de vara a lui Friedrich al II-lea (sau Friedrich cel Mare cum ii spun peste tot nemtii).