miercuri, 3 august 2011

BCB-ziua 5- Nova - Ruse (Slo)

<--Din aceeasi serie: BCB-ziua 4-Csopak-Nova

De la locul de cort, in 15 km suntem in Lenti, care este chiar dragut pentru un oras de frontiera.

De aici spre Redics drumul e clar, 6 km.
Pedalam spre granita
Problema e ca apoi, drumul spre frontiera e foarte aglomerat pentru ca pe acolo ies toate tirurile in directia Slovenia. Asa ca alegem sa trecem in Slovenia pe un alt drum judetean ce leaga 2 sate (Gaborjanhaza-in traducere casa mamei lui Gabor desatul Genterovici (Gonterhaza inungureste) ).
Drumul ales de noi e pustiu
Legatura e un drum de tara printre lanuri de porumb si prin crang pe unde cred ca se trecea de cand lumea si pamantul.
Granita pe acolo cred ca este un parau firav peste care este inchegat insa un podet trainic. Nu stiu daca a fost vreodata post de graniceri acolo caci nu se vedea nicio urma de grad, foisor etc.
Cred ca aici am trecut granita
Lasam in urma Ungaria traversand o granita nevazuta....Cu ce am ramas? Pai cu primul contact cu “civilizatia”, cu pusta ungara pe care am gasit-o racoroasa, primitoare, plina de paduri si culturi. Radu ar zice cu oameni calzi si deschisi (dar aici e subiectiv pentru ca le cunoaste limba), cu prima trecere a Dunarii si primele pista de bicicleta.

Viszlát Magyarország! Dobrodošli v Sloveniji!

Cand am intrat in Slovenia am intrat parca in alta lume....
Am afirmat intr-un post anterior ca ungurii sunt la ani-lumina fata de noi. Apoi slovenii sunt la ani-lumina fata de unguri. Satele sunt toate atat de cochete si casele atat de aranjate, incat ai zice c anumai cu asta se ocupa toata ziua...plivesc si uda florile si tund iarba (asta e sport national cu tunsul ierbii).
Iar sablonul asta se aplica indiferent daca e vorba de un sat de granita sau de o suburbie a unui oras mai mare. Toate parca sunt cartiere rezidentiale. Astfaltul e impecabil, in multe localitati sunt piste de bicla si oamenii vorbesc germana (cei mai tineri engleza).
Tocmai ce evadam de pe drum si intram pe pista
Drumul intre granita si Maribor e fain, iar drumurile lor nationale parca nici nu urca prea tare (alea judetene insa urca destul de mult). Trebuie doar sa pui in balanta: trafic+ocol sau sari o muchie dar distanta parcursa e mai scurta. In Maribor(care nu e cine stie ce oras (desi e al doilea ca marime dupa capitala) aprovizonam cu proteine (oua si carne) si fructe dintr-un “Spar” imens.

Maribor urmeaza sa fie in 2012 Capitala Europeana a  Culturii si are o istorie interesanta in secolele 19-20 (fiind un fel de minge de ping-pong aruncata cand in tabara Austria/Germania, cand in tabara Slovenia/Croatia/Iugoslavia).
In Maribor ne intalnim cu Drava care ne va fi prietena zile la rand de acum incolo
O statuie dedicata ciumei, in piata centrala din Maribor
(evoca ciuma din 1680 care a ucis 1/3 din populatie)
 (mai multe detalii pe wikipedia)
Apoi prindem drumul spre Drovograd pe unde vrem sa trecem in Austria, drum ce merge pe valea Dravei, unde si campam...E cam langa drum dar locul e fain, cu iarba moale de munte, bun pentru spalat si cu o bancuta pentru gatit...Mesele de seara si de dimineata au fost un adevarat festin.

Varianta "la cald" scrisa de pe Kindle in timpul concediului (revizuita si corectata):

Azi e prima zi in care vedem soarele. Parcurgem cu forte proaspete si ultimii 15km pana la Lenti. Si de acolo alegem sa nu iesim prin Redics, ci prin nu stiu ce sat care in traducere inseamna "casa mamei lui Gabor". Aici constatam ca banalul drum de legatura intre cele doua tari e un drum de tara pe care oamenii din zona il foloseau de cand lumea.

In Slovenia satele sunt mult mai aranjate parca peste tot numai cartiere rezidentiale, asfaltul de pe sosea e mult mai bun ca si cel de pe pistele de bicla dintre localitati.

Din primul oras mai maricel luam harta si prindem un drum national spre Maribor. Mai ratam drumul, mai intram pe niste judetene care ne poarta prin niste sate cocotate la cucurigu gen Magura si Poarta de la noi,cu niste urcari criminale pentru biclele incarcate dar si niste coborari pe masura.
Prin sate slovene
In Maribor aterizam la un Spar imens de unde luam carne de curcan, oua si pepene cu care facem un adevarat festin undeva pe malul Dravei (cam la drum dar locul de masa si de baie au fost faine).

In continuarea seriei:  BCB-ziua 6 - Ruse (Slo)- St Luiza (Au)-->
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Infobox

Traseu: Nova-Lenti-Gaborjanhaza-Nedelica-Lipa-Beltnici-Lenart-Maribor-Ruse(Slovenia)